neděle 10. června 2012

Pre-depar(tor)ture meeting

Hola, amigos!

Před dvěma dny jsem absolvovala dlouho očekávanou předodletovou schůzku. Mám pocit, že WE jenom kritizuju, ale tohle se opravdu nedá nekritizovat :D Když máte porovnání, jak stejná schůzka probíhá u AFS (= 3 dny v kempu s výměnnýma studentama z celýho světa, bývalýma českýma exchangees atd.), 6 hodin sezení na prdeli se vám bude protivit.

Začnu tím, že jsem byla celá nadšená, až potkám ostatní lidi v mé situaci a pokecám si s nima. Upps, nestalo se! Všichni jsme přišli přesně na čas a sotva dosedli do židlí v určené třídě, začala přednáška. Takže ani nevím, kolik lidí ještě nemá rodinu. Odhaduju, že nás s WE jede 12-17 stus (počet lidí, kteří byli na stejné schůzce jako já + ty cca 4 lidi, kteří si údajně domluvili jiný termín WTF, ona byla taková možnost?!). Nikdy nebylo řečeno přesný číslo family-less lidí, ale z mého dojmu to je víc než polovina.

K obsahu:
V podstatě všechno, co jste už věděli, pokud se v toto téma trošku zajímáte. Dozvěděli jsme se pár detailů k vyřizování víza, letenek, WE pravidla a zákazy.
Pár věcí co mě zaujalo:

  • V Californii uznávají pouze očkování, která byla provedena přímo tam. Takže i když jste bílý Američan střední třídy z DC, musíte se nechat přeočkovat.
  • World Experience "silně nedoporučuje" si s sebou vzít mobil a notebook. Ha, to tak. Opravdu si myslí, že by mě rodiče nechali letět přes půl zeměkoule bez mobilu a jakýkoliv možnosti s nima komunikovat? (i když bez notebooku nejspíš poletím, protože si ho hodlám koupit až v USA)
  • K získání diplomu, aka high school diploma, není potřeba žádná zkouška jako u nás. Stačí prostě chodit do školy a nasbírat kredity (ty dostáváte za to, že si zapíšete určitý předmět a nepropadnete z něj). Záleží jen na vaší škole, jestli vás nechají maturitu jako exchange studenta udělat (např. Nevada to plošně zakazuje)
    - Nostrifikace (tj. uznání zahraniční maturity) v Čechách je už jiná věc. Je to složitý, bolestivý a málokomu se to povede. Pokud by vás tohle zajímalo více, na studujemevusa.cz nebo jejich fóru najdete podrobnosti.
No a to je všechno. Opravdu jsem čekala, že odejdu ze schůzky jako odborník na americkou kulturu, budu přesně vědět rozvržení mého roku v US apod. A přepadá mě depka, že to tak prostě nebylo.

K formě:
Schůzka byla jedním slovem tortura (narážka na doktora Ratha a jeho proslov ve sněmovně, haha). Na začátku nám byly přečteny dva 6-stránkové (!!) dopisy studentů z 90. let. Tak sice bylo moc skvělý se dozvědět, jak Miloš, exchange student 97/98, ztratil kufr a běžel na letadlo, ale poměry se od té doby trochu změnily.
Celá přednáška byla tímto stylem. Pán z agentury seděl za katedrou a četl z papírů. Musím ale uznat, že měl dost vymakanou intonaci. Kdyby jste neviděli, jak ani jednou nezvedl oči od papíru, mysleli byste si, že to říká přirozeně z patra. Jedna holka měla tolik kuráže, že se zeptala na jednu otázku. To ale pánovi z agentury "nahrálo přímo na smeč", jak sám řekl, a v podstatě ji seřval, že ho neposlouchala a minutu hledal v papíru přesný místo, kde to řekl.
"Odlehčení programu", jak to pán z agentury nazval, takzvaná "diskuze" spočívala v tom, že byla přečtena naprosto stupidní situace a byl vyvolán člověk, který řekl svůj názor. Buď byl správný, nebo se pánovi nelíbil a hlasitě vám to sdělil.
Příklad: "Mary, vypadáš smutná, co se stalo?" "Moje sestra se stěhuje s přítelem do společného bytu, bude mi velmi chybět." "Vždyť tvá sestra není vdaná!" "Ne, není." "To se za ní nestydíš?! Jak můžeš vyjít na ulici a podívat se lidem do očí, když máš takovou hříšnici za sestru?! Už se se mnou nikdy nebav na veřejnosti!" Moje poznámka, že tohle je snad příklad z druhé světové, nebyl přijat s nadšením a byli jsme poučeni, že jsme vůbec nepochopili heslo "Just different" (podle pána heslo celých Států).
Celá další kapitola je pánova výslovnost. Chápu, že mu je 60 a je pro něj těžké se přeučit na správný vyslovování, ale místy jsem opravdu nechápala, co právě řekl (když náhodou něco vložil v angličtině). Vérld ixpírijenc (world experience), sink pozitif (think positive), dezodorant (deodorant, fakt nerozumím kde vzal to z) a kolídž (college) jsou jen ty příklady, které jsem si stihla zapsat.


Anyway, všechny agentury by už měly mít PD meetingy za sebou, tak budu vyzvídat od ostatních :D

Užívejte si poslední dny školy ;)
M ♥

8 komentářů:

  1. HMM takže jste se tam nic moc nedozvěděli ani jste asi neměli možnost diskutovat a už vůbec ne dotazovat se.Zajímavý systém.Snad ta rodina vyjde. Ono agentury mají možnost zjistit. kde je přihláška a jestli se o ni někdo zajímá, ale musejí chtít.

    OdpovědětVymazat
  2. Já teda se svojí agenturou zatím neměla vůbec žádnou špatnou zkušenost.. Jediná věc, co mě mrzí je teda ta, že když jsem si přečetla tenhle článek, došlo mi, že už je období předodletovejch schůzek a já zatim nedostala žádnou informaci o tom, kdy by měla být ta moje.. když jsem se v agentuře informovala, tak mi bylo sděleno, že předodletová schůzka je individuální, takže na nějakou výměnu kontaktů na ostatní, co taky odjíždí můžu rovnou zapomenout.. :( takže jsem na tom v podstatě podobně jako ty.. :/

    OdpovědětVymazat
  3. pořád žádná změna? Už je docela vysoké datum, co na to agentura říká?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Porad nic. Pan z agentury je od 5. do 21. na dovoleny v USA, takze neodpovida na emaily.
      Ale myslim, ze by mi stejne nic zasadniho nerekl. Nikde se zaznamy o tom, kolikrat/jestli se na tvuj profil nekdo podival, nevedou, takze musim cekat az na tu 'velkou vec'. A doufam, ze pripadny info o host family rozesila americka strana. Protoze jestli nekdo dostal rodinu treba toho 5., a musi cekat 3 tydny na podrobnejsi info, tak je to dost nepromyslenej system.

      Vymazat
  4. No to jsi v nezáviděnihodné situaci. Ale přece tam nemůže být jen jeden člověk, kterého nikdo nezastupuje.Info o rodině zasílá asi americká strana, ale straně české a tebe informují oni (teda asi jeden pán) Na stránkách mají kontakt na americkou stranu, co se zeptat přímo u nich jestli tě vůbec přihlásili(za to nic nedáš). A jak jsou na tom ostatní, kteřímá mají odjet s WE? Bojuj!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, bohužel tam je jenom jeden člověk bez náhrady :/ A teď když to zmiňuješ, asi jim do tý americký pobočky napíšu. Snad budou mít trošku jinej přístup k zákazníkům :D
      Znám jenom dva další z WE, a ti taky rodinu nemají. A tak celkově, když jsem se bavila s bývalýma exchangees z WE, všichni měli rodinu až na poslední chvíli. Asi je to nějakej trend.
      A díky moc za podporu :))

      Vymazat
  5. Ahoj
    A už jsi napsala? Napiš rovnou.Teď se v té Californii začínají probouzet a pracovat tak na co čekat. Loni začal psát blog jeden kluk, taky byl s WE a vůbec neodjel. Doufám, že to nebude tvůj případ (a snad ještě nemáš zaplaceno)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeste ne, koukala jsem na jejich stranky a maji tam jen nejakej bajo formular, ve kterym si musis vybrat, jestli jim pises jako 1) potencialni host family, 2) potencialni exchangee, 3) potencialni lokalni koordinator. Tak ale zitra jim tam napisu, dneska uz se k PC nedostanu a nechci to psat pres mobil.
      Ten kluk o kterym mluvis je muj kamarad Max, a protoze jsem to od nej mela z prvni ruky, jsem jeste vic vydesena timhle moznym scenarem! :D Ale uklidnuju se tim, ze on se hlasil v breznu a odevzdaval prihlasku az pozdeji. Ja se hlasila v zari a od prosince jsem mela prihlasku v US. To snad nejaky rozdil udela :/
      Zatim mam zaplacenych jen $1400. Ve smlouve je sice, ze zbytek chteji do 1.5., ale kdyz jsem jim vydesena v pulce kvetna psala, pry to chteji az po nalezeni rodiny.

      Vymazat